امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / قبل از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 4145 |
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۸:۱۰ |
351 بازدید
0
17
ارسال به دوستان

در جهان باستان‌شناسی و موزه‌های مملو از شگفتی، همواره اثری وجود دارد که مخاطبان امروزی را متعجب می‌کند. یکی از مطرح‌ترین موزه‌های جهان، خانه کتیبه‌ای باستانی است که نام کارگرانی که حدود ۳۲۰۰ سال پیش در مصر باستان از محل کار خود مرخصی می‌گرفتند، را ثبت کرده است. به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد حاضر […]

در جهان باستان‌شناسی و موزه‌های مملو از شگفتی، همواره اثری وجود دارد که مخاطبان امروزی را متعجب می‌کند. یکی از مطرح‌ترین موزه‌های جهان، خانه کتیبه‌ای باستانی است که نام کارگرانی که حدود ۳۲۰۰ سال پیش در مصر باستان از محل کار خود مرخصی می‌گرفتند، را ثبت کرده است.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد حاضر نشدن در محل کار به دلیل ابتلا به بیماری، تاریخچه طولانی داشته باشد. با توجه به شواهد کشف‌ شده، کارفرماهای مصر باستان آمار روزهایی که کارمندان در محل کار خود حاضر نشده‌اند را روی یک کتیبه ثبت می‌کردند.

کتیبه‌ای در مجموعه «موزه بریتانیا» نگهداری می‌شود که به ۱۲۵۰ پیش از میلاد تعلق دارد، این کتیبه نشان می‌دهد مصریان باستان چگونه بین شغل و زندگی روزمره تعادل ایجاد می‌کردند.

روی این کتیبه نام ۴۰ کارمند نوشته شده است و در مقابل نام‌ آن‌ها، تعداد روزهایی که در محل کار حاضر نشده‌اند با ذکر دلایلی، همچون ابتلا به بیماری و مسائل خانوادگی ثبت شده است.

این کتیبه نوعی «اُستراکون» است که با استفاده از سنگ آهک ساخته شده است و روی آن عبارت‌هایی با خط «هیراتیکی» با استفاده از جوهر سرخ و سیاه نوشته شده است.

در این کتیبه روزهایی که کارمندان در محل کار حضور نداشته‌اند با ذکر ماه و روز، ‌ به این شکل «ماه چهارم زمستان، روز ۲۴» نوشته شده‌ است. در همین روز بود که کارگری به نام «Pennub»‌ به دلیل این‌که مادرش بیمار شده بود در محل کار حضور نداشت.

سایر کارمندان به دلیل این‌که خودشان به بیماری مبتلا شده بودند در محل کار حضور نداشتند. یکی از کارمندان به نام «Huynefer» مدام به دلیل چشم‌درد مرخصی می‌گرفت و شخص دیگری به نام «Seba» نیز به دلیل این‌که عقرب او را نیش زده بود در محل کار حضور نداشت. برخی از کارگران نیز برای حضور در مراسم مومیایی‌کردن اقوامشان در محل کار حاضر نشده بودند.

برخی از دلایلی که برای حضور پیدا نکردن در محل کار روی این کتیبه نوشته شده است، برای محققان قابل توجه و برای مردم امروزی عجیب بوده است، مثل حضور نداشتن در محل کار به دلیل «فرآوری کردن نوشیدنی» یا «عادت ماهانه فرزند و یا همسرشان».

در مجموع ۲۴ خط در یک سمت و ۲۱ خط در سمت دیگر کتیبه وجود دارد. در هر سمت کتیبه، نام ۴۰ نفر نوشته شده است. تاریخ‌ها با جوهر سیاه به صورت افقی نوشته شده‌اند و بالای بیشتر تاریخ‌ها دلیل غیبت هر یک از افراد با رنگ قرمز مشخص شده است.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطهفت مهر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید

    P