امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / قبل از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 606 |
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷ | ارسال توسط :
3487 بازدید
0
20
ارسال به دوستان
پ

طبق گزارش موسسه آمریکایی GFP در حوزه قدرت نظامی، ایران نسبت به رژیم صهیونیستی و کشورهایی همچون پاکستان و عربستان هم بالاتر بوده و هم دست برتر را دارد. موسسه آمریکایی GFP ، به طور سالانه قدرت نظامی کشورهای جهان را در مقایسه با یکدیگر اعلام می‌کند؛ در همین راستا اخیراً این مؤسسه قدرت نظامی […]

  • طبق گزارش موسسه آمریکایی GFP در حوزه قدرت نظامی، ایران نسبت به رژیم صهیونیستی و کشورهایی همچون پاکستان و عربستان هم بالاتر بوده و هم دست برتر را دارد.

موسسه آمریکایی GFP ، به طور سالانه قدرت نظامی کشورهای جهان را در مقایسه با یکدیگر اعلام می‌کند؛ در همین راستا اخیراً این مؤسسه قدرت نظامی ایران را به شکل ذیل توصیف کرده است: «براساس تقسیم‌بندی انجام شده، جمهوری اسلامی ایران در قدرت بازدارندگی نظامی، رتبه هفت قاره پهناور آسیا را دارد، درحالیکه رتبه‌های اول تا سوم در اختیار کشورهایی نظیر روسیه، چین و هند است. همچنین طبق گزارش این مؤسسه، در حوزه قدرت نظامی کشور ایران نسبت به اسرائیل و کشورهایی همچون پاکستان و عربستان هم بالاتر بوده و هم دست برتر را دارد.»

بودجه نظامی ایران، یک سوم کشورهای منطقه غرب آسیا

بررسی‌ها نشان می‌دهد که کشورهای مذکور بیشترین تولیدکننده و خریدار تسلیحات نظامی در منطقه هستند و اساساً قدرت خود را مبتنی بر این نیرو تعریف می‌کنند. برای مثال به گزارش این موسسه ، فقط بودجه نظامی  عربستان در سال ۲۰۲۰،  میزان ۵۶  میلیارد دلار بیان شده است، علاوه بر این طبق گزارش این منبع دفاعی ، بودجه دفاعی کشور هندوستان  ۶۱ میلیارد دلار بوده است.

چندی پیش نیز رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل اعلام کرد که بودجه مصوب دفاعی دولت اسرائیل ۲۹ میلیارد دلار بوده و ۳۸ میلیارد دلار نیز کمک نظامی آمریکایی‌ها به رژیم صهیونیستی است. که در مجموع در حدود ۶۷ میلیارد دلار می شود.

طبق لایحه بودجه سال جاری کشورمان، بودجه دفاعی در حدود ۷۰ میلیارد تومان یا ۱۴ میلیارد دلار بوده که تقریباً یک سوم یا حتی کمتر از کل بودجه کشورهای ذکر شده است.

بر اساس سند چشم‌انداز بیست ساله، ایران تا افق ۱۴۰۴ می‌بایست به قدرت اول نظامی در منطقه غرب آسیا تبدیل شود. با توجه به اینکه در حال‌حاضر به اذعان این مؤسسه و همچنین پیشرفت‌های شگفت‌انگیز نظامی کشور، حتی با وجود تحریم‌های ظالمانه ایران در رتبه دوم منطقه غرب آسیا قرار دارد، به نظر می‌رسد حتی زودتر از افق ذکر شده در سند چشم‌انداز به این مهم دست پیدا می‌کند.

ایران، قدرت چهاردهم نظامی جهان

از نگاه GFP در سال ۲۰۲۰ در میان ۱۳۸ کشور، ایران رتبه ۱۴ را به خود اختصاص داده که البته این آمار را بدون در نظر گرفتن، امکانات و تجهیزات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرده است.

در این پایگاه اطلاع‎ رسانی و تحلیلی، برای رتبه‌بندی، شاخص‌هایی از قبیل مقدار و میزان تسلیحات، تنوع منابع طبیعی در دسترس، نیروهای نظامی، موقعیت جغرافیایی، ظرفیت تدارکاتی و تسلیحات صنایع نظامی بومی این کشورها در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این، این مؤسسه در رتبه ‎بندی نهایی خود کشورها را بر اساس هشت شاخص نیروی انسانی، منابع مالی، منابع لجستیکی، منابع طبیعی، جغرافیا، قدرت نیروی هوایی، قدرت نیروی دریایی و نیروی ارتش نیز لحاظ می‌کند.

البته به گزارش این پایگاه اینترنتی، در مواقعی که به اعداد رسمی دسترسی نبوده (مانند برخی اطلاعات کره شمالی)،بخشی از مقادیر ارائه شده را تخمین زده است.

پیشرفت‌های ۷ رتبه‌ای ایران در صنعت دفاعی

بر همین اساس اهم دستاوردهای انقلاب اسلامی در خصوص صنعت دفاعی، در حوزه‌هایی از جمله «ساخت انواع پهپادهای پیشرفته بومی»، «ساخت انواع ناوچه، تانک و بالگرد بومی»، «ساخت انواع موشک (کروز و بالستیک)»، «ساخت سلاح‌های سبک نظامی»، «قرار گرفتن جز ۷ کشور موشکی دنیا»، «قرار گرفتن جز ۲ کشور سازنده اژدرهای حباب‌ساز» و «قرار گرفتن جز ۵ کشور سازنده زیر دریای دنیا» دسته‌بندی می‌شود.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطهفت مهر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید

    P