امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / قبل از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 682 |
تاریخ انتشار : ۰۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۹:۱۵ | ارسال توسط :
3366 بازدید
0
19
ارسال به دوستان
پ

موشک فتح که نمونه کوچک‌سازی شده موشک‌های خانواده فاتح است، قدرت آتش بیشتری را در کنار دقت و نقطه‌زنی برای یگان موشکی به ارمغان خواهد آورد. روز پنجشنبه هفته گذشته و در جریان رونمایی از دستاوردهای صنعت دفاعی کشور، تصاویری از نمایشگاه اقتدار موشک‌های بالستیک ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منتشر شده که در این […]

  • موشک فتح که نمونه کوچک‌سازی شده موشک‌های خانواده فاتح است، قدرت آتش بیشتری را در کنار دقت و نقطه‌زنی برای یگان موشکی به ارمغان خواهد آورد.

روز پنجشنبه هفته گذشته و در جریان رونمایی از دستاوردهای صنعت دفاعی کشور، تصاویری از نمایشگاه اقتدار موشک‌های بالستیک ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منتشر شده که در این تصاویر، یک موشک جدید بنام موشک فتح در کنار دیگر موشک‌های سوخت جامد تولید شده توسط سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع وجود داشت.

در اولین نگاه به این موشک و بررسی مشخصات ظاهری آن، آنچه که قابل مشاهده است شکل ظاهری آن مشابه موشک‌های خانواده فاتح است چراکه شکل بالک‌های این موشک شامل بالک‌های پایدارساز و هدایتگر در قسمت انتهایی و ابتدایی موشک و همچنین شکل سرجنگی کاملا مشابه موشک‌های خانواده فاتح است. البته سرجنگی موشک فتح در مقایسه با سرجنگی موشک فاتح-۱۱۰ تک مخروط به نظر می‌رسد که این موضوع به دلیل کوچک‌تر شدن ابعاد موشک است.

تاکنون اطلاعاتی به صورت رسمی از مشخصات این موشک منتشر نشده است، اما با توجه به قرار گرفتن موشک فتح در کنار موشک‌های خانواده فاتح در نمایشگاه موشکی وزارت دفاع خصوصا موشک فاتح-۱۱۰ و مقایسه ابعاد این موشک با موشک فاتح-۱۱۰، به نظر می‌رسد به صورت تقریبی ابعاد موشک فتح کمتر از نصف موشک‌ فاتح-۱۱۰ باشد.

در صورت مفروض قرار دادن این گزاره که ابعاد موشک فتح نصف موشک فاتح-۱۱۰ باشد، با توجه به طول ۸.۸ متری و قطر ۶۱ سانتی‌متری موشک فاتح-۱۱۰، برای موشک فتح می‌توان طول حدودا ۴ متری، قطر حدودا ۳۰ سانتی‌متری و وزنی حدودا ۱۵۰۰ کیلوگرمی برای آن در نظر گرفت.

بهمن‌ماه سال گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از موشک بالستیک تاکتیکی رعد-۵۰۰ رونمایی کرد که موشکی توسعه یافته از فاتح-۱۱۰ بود اما با یک تفاوت اساسی؛ در این موشک با استفاده از پیشران سوخت جامد و سبک کامپوزیتی با نام زهیر و همچنین بدنه غیرفلزی کامپوزیتی با استفاده از الیاف کربن، وزن موشک رعد-۵۰۰ نسبت به موشک فاتح-۱۱۰ به یک دوم کاهش یافت اما در عین حال برد آن نیز به دلیل سبک‌تر شدن موشک، ۲۰۰ کیلومتر افزایش یافت.

موشک رعد-۵۰۰ تولید شده در نیروی هوافضای سپاه

با توجه به موضوع فوق، می‌توان استفاده از بدنه غیرفلزی با الیاف کربن را به منظور کاهش وزن در موشک فتح متصور بود؛ از سویی در این موشک کاهش سایز هم اتفاق افتاده که می‌تواند باعث حمل ۲ یا ۳ فروند از آن توسط یک خودرو شود؛ موضوعی که رد آن در رزمایش اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشهود بود.

در رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ سپاه پاسداران، تصاویری از یک پرتابگر جدید موشک‌های بالستیک خانواده فاتح به همراه موشک‌هایی با ابعاد کوچکتر نسبت به موشک فاتح منتشر شد. اکنون و با انتشار تصاویر موشک فتح می‌توان گفت که موشک جدید شلیک شده در رزمایش اخیر سپاه، همان موشک فتح بوده که با ابعاد کوچتر نسبت به فاتح-۱۱۰ به صورت دو فروندی بر روی خودروی پرتابگر قرار گرفته است.

پرتابگر این موشک هم که ظاهری مشابه با خودروهای تجاری داشت، یک تفاوت عمده با نمونه‌های دیگر پرتابگر موشک‌های فاتح داشت و آن هم قابلیت حمل و شلیک دو فروند موشک به طور همزمان بود.

پرتابگر دو فروندی موشک فتح با ظاهر غیرنظامی و استتار شونده در رزمایش اخیر سپاه

این موضوع از این جهت حائز اهمیت بود که پیش از این پرتابگرهای دو فروندی موشک‌های خانواده فاتح و یا ذوالفقار، بر روی شاسی‌هایی که با ظاهر کاملا نظامی توسعه یافته‌اند نصب شده است. استفاده از پرتابگرهایی با ظاهر غیرنظامی باعث می‌شود تحرکات و جابجایی‌های یگان موشکی به دور از چشم دشمن و با اطمینان خاطر نسبت به عدم لو رفتن محل شلیک و جابجایی یگان‌های موشکی انجام شود.

پرتابگر دوفروندی موشک هرمز با ظاهر و پیکربندی کاملا نظامی

افزایش قدرت آتش موشکی یگان‌های عمل کننده یکی از مسائل مهمی است که در صحنه رزم اثرات قابل توجهی دارد؛ موضوعی که با استفاده از پرتابگرهای چند فروندی موشک‌های بالستیک و البته استفاده از موشک‌هایی با ابعاد کوچکتر که تاکتیک پذیری بیشتری دارند (مانند موشک فتح) می‌تواند محقق شود و قدرت و دقت آتش بیشتری را برای این یگان‌ها به ارمغان بیاورد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطهفت مهر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید

    P