امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / بعد از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 2220 |
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۲ | ارسال توسط :
3369 بازدید
0
19
ارسال به دوستان
پ

 نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه اگر ارز لازم برای تامین نهاده ها جهت تولید مرغ تخصیص یابد و نشتی، انحراف و امضای طلایی در توزیع نهاده ها نباشد قیمت مرغ کاهش می یابد، گفت: زمزمه واردات مرغ در صورت کمبود شنیده می شود و شاید برخی رانت ها از […]

  •  نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه اگر ارز لازم برای تامین نهاده ها جهت تولید مرغ تخصیص یابد و نشتی، انحراف و امضای طلایی در توزیع نهاده ها نباشد قیمت مرغ کاهش می یابد، گفت: زمزمه واردات مرغ در صورت کمبود شنیده می شود و شاید برخی رانت ها از واردات سود می‌برند در سال جهش تولید هم دنبال تحقق همین موضوع باشند.

حبیب اسدالله نژاد ، در پاسخ به اینکه چرا قیمت مرغ در روزهای اخیر با افزایش مواجه شده است؟ اظهار کرد: به دلیل عدم برنامه ریزی درست در ماه های قبل و عمل نکردن به وعده ها در خصوص تامین نهاده های مورد نیاز واحدهای تولیدی، قیمت مرغ افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت مرغ زنده در بازار ۱۷ تا ۱۷ هزار و ۵۰۰تومان و مرغ گرم نیز ۲۵ تا ۲۵ هزار و ۵۰۰تومان است. این قیمت واقعی و تمام شده مرغ با شرایط موجود است. یعنی حتی اگر ۵۰ درصد نهاده های مورد نیاز مرغداری ها با قیمت های مصوب تامین شود، قیمت های مذکور قیمت واقعی مرغ است. اما نکته قابل توجه این است که ۵۰ درصد نهاده های مورد نیاز مرغداری ها توسط دولت تامین نمی شود و آنها مجبور هستند که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد نهاده مورد نیاز خود را از بازار آزاد با قیمت های گزاف تهیه کنند.

فروش مرغ کیلویی ۲۵ هزار تومان تخلف نیست

نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی اضافه کرد: فروش مرغ گرم با قیمت ۲۵ هزار تومان تخلف نیست و قیمت تمام شده مرغ برای مرغداران است. اگر نهاده دولتی تامین شود قیمت مرغ کاهش می یابد و اگر همین مقدار هم به دست تولیدکنندگان نرسد قیمت مرغ افزایش خواهد یافت.

نهاده ها چگونه سر از بازار سیاه در می آورند؟

وی در ادامه تصریح کرد: نهاده های دامی به اندازه کافی وارد و در کشور وجود دارد اما در توزیع آنها تخلفاتی صورت می گیرد و نشتی دارد. همین نشتی و شاید سودجویی ها و امضاهای طلایی برای نهاده ها باعث شده بخش زیادی از این نهاده های وارداتی از چرخه توزیع دولتی خارج شود و سر از بازار سیاه در آورند. نهاده هایی که در بازار سیاه هستند همه وارداتی بوده و با ارز ۴۲۰۰ تومانی ثبت سفارش شده اند. دستگاه هایی که وظیفه تامین وتوزیع نهاده ها را دارند باید پاسخگو باشند که چگونه نهاده های دولتی وارد بازار سیاه می شوند.

اسدالله نژاد افزود: کارگروه تنظیم بازار با علم براینکه قیمت تمام شده مرغ زنده برای مرغداران ۱۷ هزار تومان است، هنوز قیمت واقعی آن را اعلام نکرده که اگر این رویه اصلاح نشود بالا رفتن قیمت مرغ به بحران و کمبود تبدیل خواهد شد که زیبنده کشوری نیست که هفتمین تولید کننده جهان بوده و پتانسیل صادرات بیش از یک میلیون تن مرغ را دارد.

وی به زمزمه واردات مرغ در صورت بروز کمبود اشاره و اظهار کرد: شاید برخی رانت ها در دستگاه ها که از واردات سود می‌برند در سال جهش تولید هم دنبال تحقق همین موضوع باشند. اما باید گفت ارزی که برای واردات یک قطعه مرغ اختصاص می یابد، اگر به سمت نهاده ها رود می تواند قیمت هر کیلو گرم مرغ را به شرایط قبل بازگرداند.

اسدالله نژاد در پایان با اشاره به اینکه ایراد در تامین و توزیع دولتی نهاده است، گفت: اگر ارز لازم برای تامین نهاده مورد نیاز جهت تولید مرغ تخصیص یابد و نشتی، انحراف و امضای طلایی نباشد، این مشکلات هم نخواهد بود.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطهفت مهر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید

    P