امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / بعد از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 3704 |
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷ |
861 بازدید
0

بایدن: ما برای ملت سازی یا ایجاد یک دولت دموکراتیک به افغانستان نرفتیم ما برای مبارزه با تروریسم و پیشگیری از حمله تروریستی علیه آمریکا به آنجا رفته بودیم.

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا از تصمیم دولت خود به خروج سریع نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان دفاع کرد و گفت: کشورش به رغم اینکه امکانات و سلاح و آموزش به نیروهای نظامی افغانستان داده اما قادر نبوده اراده جنگیدن با طالبان را به آنها بدهد.

بایدن دیشب ساعاتی پس از بازگشت از اقامتگاه تابستانی “کمپ دیوید” به واشنگتن در اظهاراتی از تصمیم دولت خود به خروج از افغانستان دفاع کرد و گفت از این تصمیم پشیمان نیست.

او با اعتراف به اینکه دولت افغانستان بسیار زودتر از آنچه که تصور می شد در برابر طالبان تسلیم شده در توجیه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت دولت ترامپ با طالبان در زمینه خروج آمریکا به توافق رسیده بود و کاهش نیروها از زمان دولت ترامپ آغاز شده و او این روند را تکمیل کرده است.

بایدن گفت:” به عنوان رئیس‌جمهوری شما من باید یکی از این دو راه را انتخاب می‌کردم: یا توافق امضاء شده را محترم می‌شمردم و به آن عمل می‌کردم و یا از میانه ماه مه دوباره وارد جنگ با طالبان می‌شدم… چون هیچ توافقی برای مصون نگه داشتن سربازان آمریکایی بعد از مهلت اول ماه مه وجود نداشت.”

او گفت 20 سال پیش دولت آمریکا با هدف ملت سازی و ایجاد یک دولت دموکراتیک و متمرکز وارد افغانستان نشده بلکه هدف آمریکا از ورود به افغانستان مبارزه با تروریسم (القاعده) و پیشگیری از حملات تروریستی علیه آمریکا از خاک افغانستان بوده که این هدف خیلی سال است که محقق شده است.

او گفت طی 20 سال گذشته آمریکا دهها میلیارد دلار صرف آموزش و تجهیز نیروهای ارتش افغانستان کرده است اما واشنگتن نمی تواند اراده جنگیدن را نیر همانند آموزش و سلاح در اختیار نیروهای ارتش افغانستان قرار دهد.

بایدن تاکید کرد:” آنچه (در افغانستان) رخ داد خیلی سریع تر از پیش‌بینی ما بود… رهبران سیاسی افغانستان جنگ را رها کردند و از کشور فرار کردند. ارتش افغانستان فروپاشید و در مواردی حتی بدون این که بجنگد تسلیم شد. وقتی نظامیان افغان حاضر نیستند برای دفاع از خودشان بجنگند، سربازان آمریکایی نباید در چنین جنگی بمانند و کشته شوند.”

بایدن افزود پس از گذشت بیست سال از ورود آمریکا به افغانستان او نمی تواند اجازه دهد که نسل دیگری از جوانان آمریکایی وارد جنگ در افغانستان بشوند.

رییس جمهوری آمریکا از ” محمد اشرف غنی” رییس جمهوری فراری افغانستان به خاطر عدم مذاکره با طالبان انتقاد کرد و گفت 1 ماه پیش در گفتگوی تلفنی با اشرف غنی ، رییس جمهوری افغانستان به او گفته بود که نیروهای ارتش افغانستان در برابر حملات طالبان مقاومت خواهند کرد.

بایدن همچنین از افزایش نیروهای آمریکایی مستقر در فرودگاه کابل خبر داد و گفت به زودی تعداد این نیروها به 6 هزار نفر افزایش خواهد یافت و این نیروها کنترل فرودگاه کابل و ترافیک هوایی آن را به دست خواهند گرفت.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطهفت مهر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید

    P