امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / قبل از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 4190 |
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۹:۳۶ |
774 بازدید
0
19
ارسال به دوستان

از نکات مهم در کاربری و نگهداری خودرو می توان به تنظیم باد لاستیک خودرو اشاره کرد. میزان باد لاستیک در فرسودگی و ساییدگی لاستیک، تأثیر بسیاری دارد و علاوه بر آن اثراتی بر عملکردهای خودرو نظیر حرکت در مسیر مستقیم، نیروی ترمزی، چسبندگی جاده، عملکرد سیستم تعلیق، مصرف سوخت، شتاب و… دارد. تنظیم باد […]

از نکات مهم در کاربری و نگهداری خودرو می توان به تنظیم باد لاستیک خودرو اشاره کرد. میزان باد لاستیک در فرسودگی و ساییدگی لاستیک، تأثیر بسیاری دارد و علاوه بر آن اثراتی بر عملکردهای خودرو نظیر حرکت در مسیر مستقیم، نیروی ترمزی، چسبندگی جاده، عملکرد سیستم تعلیق، مصرف سوخت، شتاب و… دارد.

تنظیم باد لاستیک ها می تواند علاوه بر افزایش عمر تایرها عوارض مثبت دیگری هم داشته باشد. برای هر خودرو و لاستیک، فشار باد مناسب لاستیک، متفاوت است. از این رو فشار باد مناسب لاستیک توسط سازندگان خودروها برای ماشین هایشان تعیین میشود. این فشار باد موجب عملکرد خوب خودروی شما میشود. با استفاده از PSI یا پوند بر اینچ مربع، فشار هوا در لاستیک ها را اندازه‌گیری می کنند. PSI مناسب تایر به لاستیک ها کمک میکند که نسبت به سرعت ، بهترین مسافت را طی کنند، همچنین باعث افزایش هندلینگ و عمر لاستیک میشود. معمولاً فشار بادی که برای هر لاستیک، توصیه شده بین ۳۰ تا ۳۵ است که معمولاً PSI مناسب لاستیک های جلو، ۳۲ و PSI مناسب لاستیک های عقب، ۳۰ می باشد.

اصولا به سختی می توانید از طریق دیدن، فشار باد تایر را تشخیص دهید. با استفاده از دستگاه سنجش باد مرغوب باید فشار باد تایر را سنجید؛ به این خاطر که امکان ارزیابی دقیق فشار باد تایر با بازدید ظاهری وجود ندارد. یک تایر کم باد، توانایی حفظ شکل و ساختار خود را ندارد و در تماس با سطح جاده از شکل دایره، خارج و صاف تر می شود.

نحوه ی پیدا کردن PSI یا فشار باد توصیه شده برای خودرو

شما میتوانید تنظیم باد لاستیک ها را از طریق دفترچه راهنمای آن انجام دهید. برچسب PSI در خودروهای جدید را در زیر کاپوت خودرو یا روی لبه درب ورودی راننده قرار می دهند. دقت کنید که شما نباید براساس PSI نوشته شده بر روی لاستیک، فشار باد لاستیک هایتان را تنظیم کنید. این عدد، فشار باد توصیه شده لاستیک را نشان نمی دهد بلکه حداکثر فشار بادی را نشان می دهد که لاستیک، قادر به تحمل آن است. درصورت تعویض لاستیک های خود، حتی در صورتی که قادر به تحمل فشار باد توصیه شده بیشتری باشند؛ شما باید براساس PSI توصیه شده خودرویتان، باد آن ها را تنظیم کنید.

تنظیم باد لاستیک خودرو باعث می شود هندلینگ و عمر لاستیک افزایش یابد

نحوه ی تنظیم فشار باد لاستیک

 برای تنظیم باد لاستیک ها، ابتدا با روشن کردن کمپرسور هوا، موقعیت ماشینتان بگونه ای باشد که به هر چهار چرخ دسترسی داشته باشید.

سپس با برداشتن در پوش ولو( والف) یا سوپاپ هوای لاستیک، آنرا در جایی که به راحتی بتوانید پیدا کنید؛ قرار دهید.

 

در این مرحله باید در سوپاپ محل اتصال شلنگ کمپرسور را توسط والف لاستیک فشار دهید. شما باید بشنوید که لاستیک، باد میشود. بمدت چند ثانیه لاستیک را نگه دارید تا باد شود.

پس از جدا کردن شلنگ از لاستیک میتوانید با استفاده از فشارسنج، فشار باد آن را اندازه بگیرید.

برای بقیه لاستیک های خودروی خود همین فرآیند را تکرار کنید.

پس از اندازه گیری فشار باد لاستیک ها، درصورت زیاد بودن آن، فشار سنج را فشار دهید تا هوا بمیزان کمی خارج شود.

در آخرین مرحله باید درپوش والف ها را سر جایشان بگذارید.

فشار باد لاستیک در خودرو های دوگانه سوز

فراموش نکنید که میزان فشار باد لاستیک های عقب در خودروهای دوگانه سوز و یا خودروهای دارای بار اضافی در صندوق عقب باید نسبت به حالت استاندارد، ۲ الی ۳ واحد psi بیشتر باشد. همچنین درصورت تردد در جاده های بین شهری باید به میزان ۱ الی ۲ واحد psi، فشار باد لاستیک های خودرویتان را افزایش دهید. همچنین در زمان استفاده از گاز نیتروژن، این مقدار میتواند در لاستیک ها متفاوت باشد.

بالا رفتن عمر تایر با استفاده از باد نیتروژن

تنظیم باد لاستیک ها با باد نیتروژن نیز می تواند برای خودروی شما مفید باشد. دوستدار محیط زیست بودن از ویژگی های مهم باد نیتروژن به شمار می رود. اگر از باد نیتروژن در تایر، استفاده کنید مصرف سوخت خودروی شما کم میشود و محیط زیست ، اسیب کمتری می بیند. همچنین ایمنی شما درصورت استفاد از باد نیتروژن در لاستیک ها بیشتر می شود، باتوجه به غیر قابل اشتعال بودن گاز نیتروژن، احتمال آتش گرفتنش بسیار پائین است.

گاز نیتروژن، گران تر از باد معمولی است ولی مزایای چشمگیری دارند که از آن ها می توان به نرم تر شدن و حساسیت کم تر به نسبت تغییرات دمایی اشاره کرد. پس درصورت عدم اهمیت موضوع مالی برای شما توصیه میشود که به جای باد معمولی، از گاز نیتروژن استفاده نمایید. درصورت استفاده از گاز نیتروژن برای خودروی خود باید تنظیم بادهای خودرو نیز با گاز نیتروژن انجام شود.

علل کم باد شدن باد لاستیک

بهتر است در حالت های مختلف تنظیم باد لاستیک ها را انجام دهید. توجه داشته باشید که باد لاستیک در شرایط جاده ای و آب و هوایی مختلف و در فصل مختلف، متفاوت است. عوامل مؤثر در کاهش باد لاستیک، نظیر تغییرات آب و هوایی، توقف ناگهانی، افزایش سرعت، ترک خوردگی ها و چاله چوله های خیابان ها، خرابی والو تایر و غیره است. لازمه ی پیشگیری از کاهش ناگهانی باد لاستیک، تغییر عادات رانندگی و احتیاط در آن و همینطور بررسی مداوم باد تایر می باشد.

چنان چه تنظیم باد تایر خودرو زیاد باشد چه مشکلاتی بوجود می آید؟

 سیستم ترمز، عملکرد ضعیفی در زمان تماس با سطح جاده ضعیف دارد.

فرمان و سیستم تعلیق درصورت عدم تنظیم باد تایر خودرو، فرسوده می شود.

اگر باد تایر خودرو تنظیم نشود؛ لاستیک ماشین در مدت زمان کمی دچار ساییدگی می گردد.

رانندگان درصورت عدم تنظیم باد تایر خودرو، از آرامش کافی در زمان رانندگی برخوردار نیستند.

اگر تنظیم باد تایر خودرو کم باشد چه مسائلی بوجود می آید؟

– در زمانی کم بودن باد لاستیک های جلوی ماشین، فرمان اتومبیل سفت می شود و انحراف به یک طرف جاده پیدا می کند.

– میزان مصرف سوخت در صورت کم بودن باد تایر خودرو، افزایش می یابد.

– در قسمتی که لاستیک ها با جاده برخورد می کند؛ دچار تغییر شکل ظاهری می شود و همین مسأله خطرات زیادی را بوجود می آورد.

– بخش های بیرونی آج لاستیک با سرعت زیاد، ساییده می شود.

– گاهی اوقات آج لاستیک ها در اثر افزایش سرعت خودرو پوسته پوسته شود تا جاییکه میترکد.

– دمای چرخ ها در زمان حرکت خودرو افزایش پیدا میکند.

نکاتی در مورد تنظیم باد لاستیک

* در صورت دیجیتالی بودن کمپرسور هوای شما، میتوانید فشار باد استاندارد را روی آن تنظیم کنید.

* وقتی که لاستیک های خود را پر کردید، برای بررسی دوباره فشار باد آنها باید از فشارسنج استفاده کنید. در این مرحله باد کردن بیش از حد تایرها مشکلی بوجود نمی آورد؛ به این خاطر که امکان خارج کردن باد اضافه از لاستیک وجود دارد. این نکته را در نظر داشته باشید که روی لاستیک هایی که بادشان زیاد است نباید حرکت کنید؛ چون باعث بروز مشکلاتی همچون کاهش چسبندگی، سایش زودرس آج و کاهش جذب ضربه میشود.

* درصورت استفاده از کمپرسور هوای پمپ بنزین با تعویض روغنی، یعنی لاستیک های شما گرم هستند. بنابراین میتوانید PSI را در زمان تنظیم باد، ۴ برابر، بیشتر از زمانی که لاستیک ها سرد هستند قرار دهید. و هنگام سرد شدن لاستیک هایتان، مجددا نسبت به اندازه‌گیری آنها اقدام کنید.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطهفت مهر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید

    P