امروز: ۲۷ فروردین ۱۴۰۰
آخرین خبرهای ایران و جهان

خلبان مقصر اخراج و کمک خلبان به کار بازگشت

حوادث تاریخ انتشار: ۹۹/۰۶/۱۳ بدون نظر   177 بازدید

اندازه فونت    
خلبان مقصر اخراج و کمک خلبان به کار بازگشت
  • دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری در گزارش نهایی سانحه هواپیمای MD83 شرکت هواپیمایی کاسپین در فرودگاه بندر ماهشهر که هفتم بهمن‌ماه سال گذشته اتفاق افتاد، اعلام کرد که خلبان مقصر این سانحه بوده و به همین دلیل اخراج شده است، اما کمک خلبان به کار بازگشته است.

درپی وقوع سانحه مورخ ۱۳۹۸.۱۱.۰۷ هواپیمای MD83 شرکت هواپیمایی کاسپین به هنگام فرود در فرودگاه بندر ماهشهر، اقدامات لازم جهت بررسی سانحه برابر با آئین‌نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی مصوب هیئت محترم دولت انجام شده و براساس الزام ضمیمه شماره ۱۳ پیمان شیکاگو، بدین‌وسیله خالصه‌ای از گزارش سانحه به زبان فارسی و همچنین گزارش نهایی بررسی سانحه به زبان انگلیسی جهت اهداف پیشگیرانه و ارتقای ایمنی پروازها بطور عمومی در تارنمای سازمان منتشر می‌شود.

دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری درباره شرح مختصر سانحه در این گزارش آورده است:

پرواز برنامه‌ریزی تجاری شماره ۶۹۳۶ مورخ ۱۳۹۸.۱۱.۰۷شرکت هواپیمایی کاسپین با هواپیمای بوئینگ MD83 به علامت ثبتEP-CPZ، در ساعت ۶:۳۵ به وقت محلی از تهران به فرودگاه ماهشهر برنامه‌ریزی شده بود. پس از انجام هماهنگی‌های پرواز، این هواپیما با ۱۳۶ مسافر و هشت خدمه پروازی در ساعت ۶:۴۲ دقیقه به وقت محلی از باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد به پرواز درآمده و پس از حدود ۵۰ دقیقه پرواز و اوج‌گیری تا ارتفاع ۳۲ هزارپایی، آماده فرود در باند ۱۳ فرودگاه ماهشهر می‌شود. در این زمان هدایت پرواز به عهده خلبان بوده و پس از فرود در ساعت ۷:۳۶ به وقت محلی هواپیما از انتهای باند خارج شده و پس از برخورد با فنس حفاظتی از محیط فرودگاه خارج و در ابتدای بلوار اصلی ماهشهر به بندر امام خمینی (ره) در فاصله حدود ۱۰۰ متری باند متوقف شده است. تمامی ۱۴۴ سرنشین هواپیما در سلامت کامل از هواپیما تخلیه شده و با اعلام وقوع سانحه از سوی واحد برج فرودگاه، تیم‌های امدادی در اسرع وقت در محل حادثه حضور یافته و اقدامات مقتضی صورت پذیرفته است. فقط به دو نفر سرنشین آسیب اندکی وارد شده که نیازمند به اقدامات پزشکی خاصی نبوده‌اند.

همچنین یافته‌های سانحه در این گزارش اینگونه آمده است که پس از انجام تحقیقات متعدد و تحلیل اطلاعات به دست آمده و بازخوانی دستگاه‌یهای ثبت وضبط اطلاعات پروازی هواپیما در تهران، یافته‌های ذیل در نتیجه‌گیری سانحه مشاهده شده که در انتها منجر به خطای خلبان پرواز مبنی بر فرود نامناسب در باند فرودگاه شده است:

_ تغییر در برنامه پروازی خدمه پروازی توسط شرکت کاسپین در آخرین ساعات قبل از PICK UP به وجود آمده و اطلاع‌رسانی غیرموثردر خصوص تغییرات اعمال شده دربرنامه پروازی و تغییر مقصد درانتها موجب تاخیر کمک خلبان در واحد دیسپچ شده و خدمه پروازی توجیه کافی قبل از پرواز نداشته‌اند.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
آخرین اخبار
Standing Table
# باشگاه بازیها برد مساوی باخت امتیاز
1
گل گهر
2 2 0 0 6
2
پرسپولیس
3 1 2 0 5
3
سپاهان
3 1 1 1 4
4
فولاد
2 1 1 0 4
5
استقلال
4 0 3 1 3
6
سایپا
2 0 2 0 2
7
پیکان
3 0 2 1 2
8
ذوب آهن
1 0 1 0 1
9
تراکتور
1 0 0 1 0
10
نساجی
1 0 0 1 0
نظر سنجی هفت مهر
رفتن به ابتدای صفحه

P